بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) و بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing) چیست؟

 بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند. حال که تعریف کوچکی از واژه بزرگ بازاریابی گفتیم باید این را بگوییم که خود بازاریابی زیر مجموعه‌های زیادی دارد دو موضوع مهم درباره بازاریابی، بازاریابی درون گرا و بازاریابی برون گرا است....

 بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند.

حال که تعریف کوچکی از واژه بزرگ بازاریابی گفتیم باید این را بگوییم که خود بازاریابی زیر مجموعه‌های زیادی دارد دو موضوع مهم درباره بازاریابی، بازاریابی درون گرا و بازاریابی برون گرا است.

شما میتوانید برای مشاوره در جهت بازاریابی درون گرا و بیرون گرا با مشاوره ما در کانون تبلیغات رویای سپید آزاد تماس بگیرید. 

مفهوم بازاریابی برون‌گرا یا Outbound Marketing مفهوم جدیدی نیست و قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌رسد، در حال که مفهوم بازاریابی درون‌گرا نسبتا جدید است و قدمت آن تقریبا تنها به دو دهه می‌رسد.

محتوا در کانتنت مارکتینگ چیست؟

محتوا کلید پیام‌های تولید شده و منتشر شده در هر رسانه‌ای می‌باشد. محتوا می‌تواند شامل محتوای دیجیتالی، بلاگ، کتاب الکترونیکی و یا محتواهای قدیمی‌تر مانند مجله و …. باشد.

بازاریابی محتوا، بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای، بازاریابی بیرون‌گرا و محتوای برند. آیا همه این‌ها یکسان هستند؟

تمام این اصطلاحات به طور کلی در یک زمینه استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را در مقالاتی که در سال‌های اخیر در حوزه بازاریابی نوشته شده‌اند یافت. نکته قابل توجه اینجاست که هر چه پیش می‌رویم تفاوت میان این اصطلاحات بیشتر و بیشتر می‌شود، در ادامه به بررسی و توضیح این اصطلاحات می‌پردازیم:

بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای (Inbound Marketing)

بازاریابی درون‌گرا یک استراتژی با هدف جذب بازدید کننده به وب سایت و محتوای آن می‌باشد که در نهایت بازدید کننده را تبدیل به مشتری می‌کند. البته این اتفاق به صورت جادویی اتفاق نمی‌افتد و پشت بازاریابی درونگرا استراتژی‌ها، جستجوگرها، سئو، تصویر برند و … نیز وجود دارد.

اینجاست که خلق و ایجاد محتوا، معنای واقعی خود را می‌یابد. با ایجاد محتوای مرتبط، باکیفیت و با ارزش افزوده واقعی، مخاطبان به شما اعتماد می‌کنند.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing automation): تکنیک‌هایی که اجازه می‌دهد اقدامات بازاریابی را به صورت خودکار انجام دهیم. مانند تبلیغ، حراج، ایجاد فرم‌های مختلف، ارسال ایمیل و …

Lead Nurturing

فرایند ارتباط با خریداران برای شناخت نیازها و فراهم کردن اطلاعاتی که احتیاج دارند را شامل می‌شود. در واقع با ارسال منظم و متداوم محتوای متناسب در هر مرحله از مسیر خرید کالا با هر مشتری، می‌توان مشتری را به خرید تشویق کرد.

بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای

بازاریابی برون‌گرا (outbound Marketing)

بازاریابی برون‌گرا شامل روش‌هایی است که ارتباط از طریق صاحب کسب و کار به سمت مخاطب پیش می‌رود. به صورت مثال تبلیغات تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی از نمونه‌های بازاریابی برون‌گرا محسوب می‌شوند.

ابزارهای بازاریابی برون‌گرا چه چیزهایی هستند؟

تقریبا تمام ابزارهای سنتی تبلیغات شامل ابزارهای بازاریابی برون‌گرا هستند، مانند تبلیغات در تلویزیون و رادیو، توزیع آگهی، کمپین ایمیل مارکتینگ و …. همچنین ابزارهای بازاریابی جدید مانند تبلیغات بنری در سایت‌ها و وبلاگ‌ها نیز شامل بازاریابی برون‌گرا می‌شود.

امروزه بازاریابی برون‌گرا تاثیر کمتری نسبت به بازاریابی درون‌گرا دارد. زیرا مخاطبان و کاربران علاقه دارند خود به دنبال اطلاعات بروند و محصولات را با هم مقایسه کنند و یا حتی نظرات سایر مصرف کنندگان را مطالعه کنند تا بتوانند تصمیم بهتری بگیرند.

یکی دیگر از مشکلات بازاریابی برون‌گرا عدم هدف‌گذاری است. به این معنا که پیام‌های تبلیغاتی بدون ارائه محتوای شخصی برای هر مشتری برای حجم بسیاری از مخاطبان ارائه می‌شود.

با این حال، همه ما مملو از اطلاعات استاندارد شده هستیم. بنابراین برای برندها دشوار است که از رویکرد کلی‌گرایی استفاده کنند.

Inbound Marketing & outbound Marketing

در ادامه بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا را با هم مقایسه می‌کنیم:

بازاریابی برون گرابازاریابی درون گرا
ایجاد وقفهمخاطب خود به دنبال محتوا است
تکنیک‌های هل دادنتکنیک های کشیدن
ارتباط یک طرفهارتباط دو طرفه
پیام های استاندارد و جهانی می‌شودشرکت ارزشمند می‌شود
شما مشتری را دنبال می‌کنیدمشتری به سمت برند شما می‌آید
تبلیغات گسترده، تلویزیون، رادیو، بازاریابی تلفنی،
فروش مستقیم، چشم انداز فروش
محتوای با ارزش، رسانه‌های اجتماعی، راهنماها

بازاریابی درون‌گرا صاحبان کسب و کار را مجبور می‌کند پیام‌ها و استراتژی‌های بازاریابی محتوایی خود را مرور کنند و برای افزایش اثرگذاری آن، باید محتوای تولید شده، مطالب جدید و تازه‌ای را نسبت به سایر محتواهای موجود در اینترنت ارائه دهد. به عبارت دیگر، محتوا در بازاریابی درون‌گرا باید به سوال‌هایی که مشتری آن کسب و کار از خود میپرسد به صورت دقیق پاسخ دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *