برند و اهمیت برندینگ

برند چیست؟ برند در واقع نماد، طرح و یا نشانی است که محصول شما را از سایر محصولات متمایز می‌کند. برند را می‌توان امضای سازمان شما دانست. با توجه به اینکه که رقابت، انتخاب­‌های نامحدودی برای مشتریان ایجاد می‌کند، شرکت­‌ها به دنبال راه‌هایی برای ایجاد ارتباطات احساسی با مشتریان هستند تا با برقراری یک رابطه...

برند چیست؟

برند در واقع نماد، طرح و یا نشانی است که محصول شما را از سایر محصولات متمایز می‌کند. برند را می‌توان امضای سازمان شما دانست. با توجه به اینکه که رقابت، انتخاب­‌های نامحدودی برای مشتریان ایجاد می‌کند، شرکت­‌ها به دنبال راه‌هایی برای ایجاد ارتباطات احساسی با مشتریان هستند تا با برقراری یک رابطه همیشگی و غیر قابل جایگزین همواره جایگاه خود را در بین مشتریان حفظ کنند.

یک برند می‌تواند در بازارهای شلوغ نیز به خوبی خودنمایی کند. مردم به برندها اعتماد دارند و به برتری آن‌ها معتقد هستند، به همین دلیل عاشق برندها می‌شوند. یک برند خوب همواره می‌تواند جایگاه یک شرکت را فارغ از وضعیت فعلی آن ارتقا دهد. در واقع صرفاً یک ویژگی فیزیکی نیست، برند شامل عواطف و احساسات مشتریان نسبت به محصول و یا خدماتی است که شما ارائه می‌دهید. استفاده از یک نام تجاری یکی از بهترین روش‌ها به منظور دستیابی به مشتریان است. یک نام تجاری محبوب و شناخته شده یکی از بهترین سرمایه‌های شرکت محسوب می‌شود. در همه فعالیت‌های تجاری برندینگ یا برند سازی یکی از اهداف مهم در ایجاد توسعه و بهبود کسب و کار است. برندینگ در ایجاد یک رابطه احساسی و ریشه‌دار با مشتریان نقش غیر قابل انکاری دارد. اغلب افراد برندسازی را محدود به استفاده از یک لوگوی یا نشان به خصوصی می‌دانند اما باید توجه داشت نقش برند بسیار بیشتر از این مقوله است. بنابراین برای حفظ موقعیت و جایگاه خود در رقابت‌های تجاری نیازمند به یک برند مناسب خواهید بود

سه کاربرد عمده برندها عبارت‌اند از:

  • جهت‌دهی

برندها به انتخاب مشتریان جهت‌دهی می‌کنند و در میان انبوه انتخاب‌های ممکن، انتخاب مشتریان را به سمت شما سوق می‌دهند.

  • ایجاد اطمینان

بیزینس‌ها با مشتریان ارتباطات عمیق برقرار می‌کنند و به آن‌ها اطمینان می‌دهند که انتخاب درستی انجام داده‌اند.

  • جذب مشتری

برندها با استفاده از تصاویر و زبان‌های مخصوص خود مشتری‌ها را به سمت محصول و یا خدمات شما سوق می‌دهند.

برندینگ چیست؟

ارائه یک تعریف روشن از برندینگ، بر خلاف انتظار کار چندان ساده‌ای نیست. برندینگ یک فعالیت بخصوص و به‌ منظور بازاریابی است. این فعالیت که شامل فرآیندهای متعددی می‌شود به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را از میان انبوه کسب‌ و کارهای مشابه، تمایز بدهید و مشتریان خاص خود را داشته باشید.

برندینگ می‌تواند کسانی را که برای اولین بار از محصول و یا خدمات شما استفاده می‌کنند را به مشتریان دائمی شما تبدیل کند. برندینگ یا برندسازی فرآیندی به منظور متمایز سازی، تأثیرگذاری و ارتقای کسب و کار است. امروزه تصور یک کسب و کار موفق بدون این که برندسازی کرده باشد بسیار دور از ذهن است.

ریشه واژه brand از زبان باستانی نورسی و به معنای سوختن است. در گذشته دامپروران برای ایجاد تمایز دام‌های خود از دام‌های سایر افراد پوست آن‌ها را به شکل خاصی می‌سوزاندند و به این ترتیب دام‌های خود را نشان‌گذاری می‌کردند. امروزه برندینگ و برندسازی فراتر از یک نشان و یا علامتی است که برای محصول یا سازمان خود انتخاب می‌کنید. برند شما، بیانگر طرز تفکر مشتریان شما از محصول و خدمات شما است و برندینگ یا برندسازی مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که برای شناخته‌تر شدن خود انجام می‌دهید.

هنگامی که لوگو و نشانی برای شرکت یا سازمان خود انتخاب می‌کنید و به دنبال یک نشان خاص و یا ایده تبلیغاتی برای معرفی خود هستید، در واقع در حال برندسازی هستید. در واقع هر فعالیت و اقدامی که به منظور ایجاد و یا توسعه برند خود انجام می‌دهید،برندینگ یا برندسازی است.

برندینگ نیاز به زمان، درک عمیق از نیازهای مشتری، شناخت روحیات و احساسات مشتریان و کمی تحقیق دارد. بدون تردید برند سازی یک فرآیند تکرارشونده است. هیچ برند محبوبی در یک زمان کوتاه نمی‌تواند ایجاد شود. گذر زمان کمک می‌کند تا به تدریج احساسات و توجه مشتریان را به سوی برند شما جلب شود.

اهمیت برندینگ یا برند سازی

با توضیحاتی که داده شده حتماً متوجه شده‌اید که نام و نشان تجاری یا همان برند، یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های سازمان شما است. برند به شکل‌گیری هویت سازمان شما کمک می‌کند، کسب و کار شما را در ذهن مشتریان ماندگار کرده و مصرف کنندگان را تشویق می‌کند از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند. علاوه بر این برند از تبلیغات و بازاریابی شما پشتیبانی می‌کند و می‌تواند باعث افتخار کارمندان سازمان شما باشد.

چگونه برند سازی کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، برندینگ یا برندسازی نیازمند رویکردی دقیق و برنامه­ریزی حساب شده است. هنگام ساخت یک برند موارد مهمی است که باید به آن‌ها توجه کرد. از مهم‌ترین مواردی که در حین ساخت یک برند باید به آن توجه کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشخص کردن بازار هدف

قبل از هر کاری ابتدا باید در مورد نیاز مشتریان خود فکر کنید و سعی کنید مشتریان خود را درک کنید. برای ایجاد یک رابطه مؤثر، یابد عواملی که بر مشتریان مدنظر محصول شما تأثیرگذار است را به خوبی شناسایی کنید و بر روی آن‌ها متمرکز شوید. به یاد داشته باشید که شما باید یک قشر و گروه خاص را هدف بازار مصرف محصولات خود قرار دهید به همین دلیل تلاش کنید پیام شما برای بخش خاصی از افراد جامعه منحصر به فرد محسوب شود. فراموش نکنید که جذب همه افراد جامعه ممکن نخواهد بود.

شما می‌توانید فعالیت خود را با تعداد اندکی از مشتریان کلیدی شروع کنید و به تدریج رشد نمایید. در مورد مشتریان خود به خوبی فکر کنید تا بدانید مشتریان کلیدی شما چه کسانی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ چه انتظاراتی دارند؟ چگونه رفتار می‌کنند؟ چه چیزهایی را دوست دارند؟ چه چیزی می‌تواند احساسات و عواطف آن‌ها را برانگیخته کند؟

مشخص کردن مخاطبین مورد نظر

پایه و اساس برند سازی مشخص کردن مخاطب مورد نظر است. مخاطبینی که قرار است روی آن‌ها متمرکز شود. برندسازی باید برای عده خاصی از مخاطبین انجام شود. جلب رضایت همه مردم و همه مخاطبین غیرممکن است. سعی کنید هویت مستقل خود را حفظ کنید. تلاش برای جلب رضایت همه، شما را از مسیر و هدف اصلی دور و هویت شما را می‌تواند متزلزل می‌کند. تنها بر روی نیازها و نگرش‌های مخاطبین هدف خود متمرکز شوید و سعی کنید کسب و کار خود را در بین همین مخاطبین توسعه دهید.

در حین برندسازی پیام و رسالت نهایی خود را به وضوح مشخص کنید و به طور دقیق تعیین کنید که مخاطبین شما چه کسانی هستند. بعد از تعیین مخاطبین مورد نظر، فعالیت‌ها و اهداف خود را بر پایه نیاز این مخاطبین برنامه‌ریزی کنید.

در برندینگ باید هدف داشته باشید و ارزش خلق کنید

هدف اصلی را که در پس‌زمینه برند شما قرار دارد را باید به خوبی کشف کنید. همه برندهای موفق در پشت سر نام خود، هدف مهمی را دنبال می‌کنند. هنگام برندسازی باید از خود چهار سؤال مهم بپرسید:

  • چرا وجود دارید؟
  • چه وجه تمایز شما چیست؟
  • قصد دارید چه مشکلاتی را حل کنید؟
  • چرا مردم باید به شما اعتماد کنند؟

با مبنا قرار دادن این پرسش‌ها می‌توانید شعار و به نوعی هدف برند خود را مشخص کنید.

ویژگی منحصربه‌ فرد خود را مشخص کنید

یکی از مهم‌ترین هدف‌های برند سازی ایجاد وجه تمایز بین شما و سایر رقبا است. به همین دلیل در حین برند سازی حتماً باید ویژگی منحصر به فردی برای خود تدارک ببینید. ویژگی منحصر به فرد می‌تواند هر چیزی باشد. به عنوان نمونه پایین بودن قیمت یک محصول نسبت به سایر رقبا می‌تواند ویژگی منحصر به فرد یک محصول باشد. ویژگی منحصر به فرد خود را هرگز از دست ندهید.

سخن پایانی

مطالعات نشان می‌دهد که امروزه بیش از 50  درصد مشتریان و مصرف‌کنندگان جهان، تحت تأثیر نام برند یک شرکت خریدهای خود را انجام می‌دهند. بنابراین همواره باید به برند و برند سازی شرکت و یا سازمان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و نقش مؤثر و شگفت‌انگیز آن را در بهبود کسب و کار فراموش نکنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *