تبلیغات در بحران یا بحرانِ تبلیغات؟

بحران‌ها در هر برهه‌ای بر کسب و کارها، بازدهی و تبلیغات برندها اثر گذاشته‌اند و همه‌گیری ویروس کرونا یا کویید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ میلادی هم از این قاعده مستثنی نیست. در این دوره که اخبار، رسانه‌ها، فضای مجازی و از همه مهم‌تر موضوع اصلی گفتگوی انسان‌ها به کرونا، راه‌های پیشگیری و ترس از ابتلای...

بحران‌ها در هر برهه‌ای بر کسب و کارها، بازدهی و تبلیغات برندها اثر گذاشته‌اند و همه‌گیری ویروس کرونا یا کویید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ میلادی هم از این قاعده مستثنی نیست. در این دوره که اخبار، رسانه‌ها، فضای مجازی و از همه مهم‌تر موضوع اصلی گفتگوی انسان‌ها به کرونا، راه‌های پیشگیری و ترس از ابتلای به آن محدود شده است تبلیغات چه جایگاهی دارند و بحران‌ها چه تاثیری بر آنها می‌گذارند؟ برندها چگونه با موج کرونا همراهی می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز را در ارتباط با این پاندمیک به مردم انتقال می‌دهند؟

کرونا اولین و آخرین بحران کره‌ی زمین نیست. پیش از این زمین با بحران‌های بزرگی مانند جنگ‌های جهانی، بیماری‌های واگیردار و یا فاجعه‌ای مانند چرنوبیل مواجه بوده است. در جنگ جهانی دوم به طور مستقیم و غیر مستقیم در طول حدود ۵ سال بین ۷۰ تا ۸۵ میلیون نفر (حدود سه درصد جمعیت آن زمان) از بین بیش از ۶۴ کشور جهان فوت شده‌اند. اما آیا این بحران‌ها تاثیری بر تبلیغات گذاشته‌اند یا خیر؟

ریکارد جنسن در مقاله‌ای به نام A Brief of American Advertising and Posters during World war two که در سال ۲۰۰۹ نوشته است، عنوان می‌کند: «در حالیکه در جنگ جهانی دوم صنایع به سختی می‌توانستند به کار خود ادامه دهند و در زمانی که محصولات کمیاب بودند، بعضی از مدیران ارشد صنایع اعتقاد داشتند تبلیغات می‌تواند گزینه‌ی اثر بخشی برای افزایش روحیه عمومی باشد.»

در این مقاله گفته می‌شود شرکت OWI که تبلیغات و کمپین‌ها را توسعه می‌دهد، در سال ۱۹۴۲ شش موضوع مناسب برای پوسترهای جنگ و تبلیغات در دوره‌ی بحران مشخص می‌کند.

ماهیت دشمن، ماهیت متحدان  و تاکید بر نکات مثبت، نیاز به کار و تشویق زنان به حضور در کارهای مربوط به جنگ، نیاز به مبارزه و تشویق مردم به حضور در ارتش، نیاز به فداکاری و صرفه‌جویی و دعوت به پس انداز بیشتر و خرج کمتر و تبیین اصولی که آمریکا را در موضع دفاع نشان می‌دهد و نه موضع حمله کننده.

دعوت به صرفه‌جویی در مصرف توسط
دعوت به صرفه‌جویی در مصرف

پوستر ایجاد روحیه به سربازان توسط برند کوکاکولا
پوستر ایجاد روحیه به سربازان توسط برند کوکاکولا

اگر هدف ما از تبلیغات دیده شدن باشد و اینکه در ذهن افراد یا گروه‌ها ماندگار شویم و محور اصلی گفتگوها قرار بگیریم، در چنین شرایطی که موج اصلی و اثرگذار جامعه موضوعی به شدت و قوت ویروس کروناست، راهکار کاربردی در حوزه تبلیغات، همراهی با مردم و اطلاع‌رسانی‌ست.

این راهکار که از دل رویکرد بازاریابی اجتماعی به وجود آمده، با آگاهی‌بخشی به جامعه و همراهی با آن‌ها، به برطرف کردن بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم در ارتباط با ویروس کرونا کمک می‌کند. بنابراین در این برهه‌ی حساس که تمامی افراد از سراسر جهان با بیماری کرونا درگیر هستند برندهای بزرگ و جهانی با تغییر لوگو، بازی با شعار تبلیغاتی و تاکید بر محورهای اصلی مقابله با کرونا، نام و هویت برندشان را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کنند.

در مقاله‌ی منتشر شده در اگلیوی به نام what does coronavirus mean for brands on social media بیان می‌کند که یکی از ویژگی‌هایی که برندها در این بحران باید داشته باشند، حساس بودن (sensitive) است و تاکید می‌کند: برندها باید چک لیستی آماده کنند و سوالاتی از خود بپرسند که آیا محتوایی که ارائه می‌دهند طبق این چک لیست هست یا خیر؟

یکی از موارد مهم در این چک لیست تطابق تبلیغات با بهداشت عمومی‌ست. در همین راستا به KFC اشاره می‌کند که کمپین “Finger Licking” را متوقف کرده است چون رفتار پرخطری را تبلیغ می‌کند.

تغییر لوگوی چهار برند مک دونالد، نایکی، آئودی و فولکس واگن به منظور انتقال پیام رعایت فاصله‌ی اجتماعی

اما نکته‌ی قابل توجه در ارتباط با تبلیغات این است که در این دوره‌ی بحرانی، دیجیتال مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی تبلیغات در فضای سوشال بیشتر از قبل اهمیت می‌یابند چون تنها رسانه‌هایی موفق می‌شوند پیام را به گوش مردم برسانند که در محیط شخصی و خانه‌ی افراد نفوذ داشته باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *