عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی به شاخه‌ای از عکاسی گفته می‌شود که وظیفه آن به نمایش گذاشتن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا خدمات می‌باشد. عکس به عنوان یک عنصر اساسی و مهم در طراحی گرافیک به شمار می‌رود. در محاورات روزمره و مکالمات افراد غیر حرفه‌ای، از عکاسی حرفه‌ای تبلیغات به عنوان عکاسی صنعتی نام برده...

عکاسی صنعتی به شاخه‌ای از عکاسی گفته می‌شود که وظیفه آن به نمایش گذاشتن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا خدمات می‌باشد. عکس به عنوان یک عنصر اساسی و مهم در طراحی گرافیک به شمار می‌رود. در محاورات روزمره و مکالمات افراد غیر حرفه‌ای، از عکاسی حرفه‌ای تبلیغات به عنوان عکاسی صنعتی نام برده می‌شود. در واقع منظور تهیه عکس از محصولاتی است که در صنایع تولید می‌شود یا عکسی که از خطوط تولید صنایع تهیه می‌شود.

عکاسی ازهر موضوعی که با فعالیت‌های شرکتی تولیدی یا خدماتی در ارتباط باشد، در حیطه عکاسی صنعتی قرار می‌گیرد. پس میدان عمل عکاسی صنعتی‌، بسیار وسیع است؛ زیرا تنوع محصول و خدماتی که می‌تواند درکشور سازنده مصرف و یا به دیگر کشورهای جهان صادر شود، نیز مطرح خواهد شد. عکاسی صنعتی در برگیرنده تمام کارهایی است که به تولیدکننده کمک می‌کند تا محصولاتش را تبلیغ کند و بفروشد. وظیفه عکاسی صنعتی هم این است که موضوع از جلوه و نمای بهتری نسبت به موضوع‌های مشابه برخوردار باشد. عکاسی صنعتی به طور خلاصه مرکز توجهش صنعت است.

عکاسی صنعتی هدفی را دنبال می‌کند که میل به برقراری ارتباط است. چه بسا که موثرترین عکس‌های صنعتی‌، عکس‌هایی ساده و سرراست بوده اند که از تمهیدات عکاسی‌، فنون غیرمتعارف و جلوه‌های ویژه در آن‌ها خبری نبوده یا بسیار کم از آن‌ها استفاده شده است؛ اما گفتنی است که در بعضی مواقع، همان تمهیدات جزیی سبب شده است که آن عکس‌ها یک سر و گردن از دیگر عکس‌ها برجسته‌تر باشند. عکس‌های صنعتی خوب، آن‌هایی هستند که می‌توانند ارتباط برقرار کنند؛ آن‌هایی که به اصطلاح با بیننده حرف می‌زنند. همان عکس‌هایی که توجه ما را جلب می‌کنند و در رقابت پیروز می‌شوند. عکاس حرفه‌ای صنعتی هرگز این عامل کلیدی را از نظر دور نمی‌دارد.

عکاسی صنعتی تبلیغاتی

هر گونه عکسی که در خدمت معرفی، تبلیغ و یا فروش تولیدات یا کالایی باشد، عکاسی صنعتی- تبلیغاتی بحساب میاید. یکایک مواد غذایی‌ها، انواع وسایل زندگی، هر نوع مبلمان و ماشین چه با حضور انسان چه بدون مدل در زمره عکس تبلیغاتی است. خطوط تولید، کارخانه‌های صنعتی و فنی در مراحل و زوایای مختلف عکاسی صنعتی محسوب می‌شوند. معمولاً این نوع عکاسی یک سفارش دهنده نیز دارد: صاحبان صنایع، ارگان‌های دولتی، بخش‌های اقتصادی و بازرگانی، روابط عمومی‌ها و سازمان‌های تبلیغاتی و در ضمن گرافیست‌ها و طراحان صنعتی- هنری، همه و همه سفارش دهنده و محتاجان و علاقمندان عکاسی صنعتی- تبلیغاتی هستند.

هر چه عکاس تبلیغاتی تجربه و اطلاعات بیشتری درباره‌ی سفارشات حرفه‌ی خود داشته باشد موفق‌تر و صاحب‌نام تر خواهد بود. تسلط و در اختیار داشتن وسایل و فضای مورد لزوم، رمز موفقیت عکاسان صنعتی است.

با توجه و دقت می‌توان عکاسی تبلیغاتی را آسان‌تر سر و سامان داد، در ضمن، عکاسی تبلیغاتی ممکن است همراه با مدل جاندار (انسان یا حیوان) باشد در این مواقع نه تنها نمی‌توان سوژه‌ی اصلی را که یک سوژه تبلیغاتی است فدای جذاب‌تر شدن مدل زنده کرد بلکه بر عکس مدل زنده باید مانند هر وسیله یا تکنیک دیگر نیز در خدمت سوژه اصلی باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *